Poprzednia aktualnośćPowrót do listy aktualnościNastępna aktualnośćDrukujNowości budowlane
Kolektory słoneczne w naszym klimacie nie są w stanie zapewnić energii na wszystkie potrzeby budynku, w zupełności powinny jednak wystarczyć na ogrzanie wody użytkowej. Warto je instalować, ponieważ można dzięki nim pozyskiwać energię odnawialną. Inwestycja w nie zwraca się w ciągu kilku lat.
Jeśli:
- jesteś osobą fizyczną lub należysz do wspólnoty mieszkaniowej;
- nie planujesz wykorzystywać budynku z kolektorem do działalności gospodarczej;
- Twój budynek nie jest podłączony do sieci ciepłowniczej;
to:
- możesz skorzystać z preferencyjnego kredytu na kolektory słoneczne z 45% dopłatą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), ma on funkcjonować do 2015 roku.
Tak, jak zapowiadaliśmy już w maju (TAŃSZE KOLEKTORY SŁONECZNE) został uruchomiony pogram dopłat.
PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA
Już w najbliższych dniach banki, z którymi NFOŚiGW podpisał w czerwcu umowy wprowadzą do swojej oferty te kredyty, którymi finansować można:
„sporządzenie projektu budowlano-wykonawczego, zakup: kolektora słonecznego, nowego zasobnika wodnego, automatyki, aparatury pomiarowej i instalacji, ciepłomierza (musi spełniać normy PN EN 1434), montaż zestawu”
(źródło: NFOŚiGW)
WARUNKI
Dodatkowe obwarowania to przede wszystkim daty: koszty muszą wystąpić po dniu, w którym został złożony wniosek, a cała inwestycja nie może zostać ukończona zanim zostanie zawarta umowa kredytowa. Jednostkowy koszt kwalifikowany (czyli suma wydatków na materiał, instalację i montaż) na 1 m2 nie może być wyższa niż 2500 zł. Pieniądze będą przelewane po udokumentowaniu kosztów fakturami wprost na konto wykonawcy. Od dotacji należy zapłacić podatek dochodowy.
KROK PO KROKU
1. WNIOSEK – wniosek o dotację i wniosek o kredyt należy złożyć w wybranym z listy biorących udział w programie banku, na formularzach udostępnionych przez bank.
W przypadku, gdy inwestycja wymaga pozwolenia na budowę do wniosku należy załączyć: projekt budowlano-wykonawczy, kopię prawomocnego pozwolenia na budowę.
Jeśli pozwolenie na budowę nie jest konieczne, ale wymaga się zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych, to w załącznikach powinny się znaleźć: kopia tego zgłoszenia (z oświadczeniem, że w ciągu 30 dni właściwy organ nie zanegował zgłoszenia), projekt instalacji (kolektora i wodnej).
Jeśli nie jest wymagane ani zgłoszenie ani pozwolenie, to musimy to potwierdzić w oświadczeniu.
Dodatkowe dokumenty to: dotyczące ewentualnej prowadzonej działalności gospodarczej w budynku lub wynajmu pomieszczeń, pełnomocnictwo Zarządu/Zarządcy Wspólnoty w formie uchwały (jeżeli nie jest to w kompetencjach zwykłego zarządu) oraz inne dokumenty, których wymaga bank.
2. UMOWA – jest podpisana po analizie i zaakceptowaniu wniosków o dotację i o kredyt przez bank.
3. PROTOKÓŁ KOŃCOWEGO ODBIORU – inwestor po zakończeniu inwestycji powinien wraz z wykonawcą (który powinien posiadać uprawnienia budowlane, jeśli ich nie ma to konieczna jest obecność inspektora nadzoru) podpisać Protokół końcowego odbioru Przedsięwzięcia i przekazania do eksploatacji, potwierdzający zrealizowanie przedsięwzięcia. Należy pamiętać, aby w umowie z wykonawcą zawrzeć minimalny uzysk ciepła z instalacji, którą wykonał. Podpisany protokół przedstawiany jest w banku razem z fakturami i dokumentami potwierdzającymi zgodność instalacji z normami.
4. WYPŁATA – bank opłaca faktury bezpośrednio na konto wykonawcy. Ma również prawo do skontrolowania realizacji inwestycji.
BANKI
Banki (w sumie 4,5 tys. placówek na terenie całego kraju), które biorą udział w programie to:
- Bank Ochrony Środowiska S.A.,
- Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. oraz zrzeszone Banki Spółdzielcze,
- Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A. oraz zrzeszone Banki Spółdzielcze,
- Mazowiecki Bank Regionalny S.A. oraz zrzeszone Banki Spółdzielcze,
- Krakowski Bank Spółdzielczy,
- Warszawski Bank Spółdzielczy.
Szczegółowe informacje NFOŚiGW o dopłatach w programie znajdziesz w załączniku.
Komentarze (0)
Brak komentarzy.
dodaj swój komentarz